1. Absencia hovorovej reči
Jedným z najvážnejších zdvihnutých prstov ukazujúcich na možný autizmus u dieťaťa je nerozvinutá, respektíve žiadna reč. Dieťa nereaguje na Vaše slová, neskladá slová do vety, nevie vyjadriť verbálne svoje pocity, želania. Neskôr síce môže začať rozprávať, vo väčšine prípadov však v jeho reči chýba spontaneita. Dieťa sa napríklad nepýta otázky typu „prečo“? apod. Dieťa takisto nemusí rozumieť slovám, ktoré používa (opakuje po vás)...U nášho Mareka reč na začiatku absentovala, dokonca vôbec nereagoval na slová iných ľudí (chvíľku si doktori mysleli, že je hluchý). Neskôr sa reč tvrdým tréningom spustila a už je aj spontánna. Posledný mesiac sa pýtame aj otázky „prečo“:-). Stále však mávam pocit, že nie vždy ešte Marek slovám, ktoré používa, aj rozumie.

2. Echolalia
Dieťa opakuje mechanicky, bez rozmýšľania, slová či slovné spojenia aj niekoľko minút. Významu slov nerozumie, miestami to vyzerá, akoby sa s nimi hralo... My sme mali echolaliu iba minimálnu, slová Marek opakoval 4-5 krát za sebou. Slabá echolalia sa však u syna vyskytuje s prestávkami ešte aj teraz.

3. Sebapoškodzovanie
Keď sa vášmu dieťaťu niečo nepodarí, začne byť nervózne a môže si škodiť... Náš Marek napríklad tak dva roky dozadu (teraz to už nerobí) zvykol stavať kocky jednu na druhú, a tak sa snažil postaviť veľkú „vežu“. Samozrejme, po zhruba 8-10 kockách mu „veža“ spadla. Marek sa na to bežne sklonil a začal si hlavu udierať o podlahu (alebo o stenu).

4. Lipnutie na rituáloch
Dieťa má svoje obľúbené rituály – tak doma, ako aj vonku. Preferuje hru s istými hračkami, rado chodí jednou cestou apod. Keď sa rituály nedodržia, znáša to veľmi zle...U nás sa tento rys vo výraznej miere nevyskytol.

5. Nerozoznávanie nálad
Keď sa má smiať, dieťa plače. A naopak...Stávalo sa aj nám. Sestrina malá padla a začala plakať – a náš malý sa tomu smial. Zasmiali sme sa s manželkou na vtipe – a náš malý sa pustil do plaču. Plus okolo 3 rokov neznášal spev, špeciálne pieseň Živió. Na rodinných oslavách sa rok nespievala, len aby Marek neprepukol v hysterický plač.

6. Absencia očného kontaktu
Keď na dieťa hovoríte, pozerá sa všade inde len nie na vás. Očný kontakt jednoducho nevie zafixovať...U Mareka tento problém bol, ale takisto iba v minimálnej miere. Momentálne očný kontakt na 95% fixujeme a držíme...

7. Opakujúce sa pohyby
Tento rys je známy aj z filmov – autistické dieťa sedí pred bubnom automatickej práčky, kýve sa pred ním hore-dolu a vydrží aj hodiny pozerať sa na otáčajúci sa bubon...U nás sa tento rys nevyskytol...

8. Absencia sociálnej komunikácie
Dieťa nevyhľadáva prítomnosť iných detí, respektíve v detskom kolektíve nie je iniciátorom hier a komunikácie...U nášho Mareka stále problém, najmä čo sa spomenutého iniciovania detských hier týka. Aj keď – práve posledné dni každé dieťa, aj neznáme na ulici, berie za ruku tancovať Tancuj, tancuj vykrúcaj:-)...

9. Prejavovanie citov
Dieťa ťažko prejavuje city, nevyhľadáva ani objatia ľudí – hádam okrem rodičov. Často mu je aj jedno, či je s rodičmi alebo bez rodičov...Tu sme prešli kusisko cesty, ale vyhraté ešte nemáme. Marek už objatia akceptuje, a doslova aj vyhľadáva a prosí o ne (zatiaľ však len v rámci rodiny). To, či je s nami alebo bez nás, rozoznáva. A keď odchádza, plače za nami...Ešte nikdy nám však sám od seba (bez predošlej našej otázky) nepovedal, že nás má rád (my s ním však o našej láske vieme aj bez slov:-)

10. Fantastická pamäť
Pozná každý z Rain Man-a. Fantastická pamäť u autistov, často ťažko vysvetliteľná. A takisto často nepoužiteľná v reálnom živote, pretože zvykne bývať mechanická...Náš malý ju má zastúpenú mechanickú aj asociačnú. Pozná napríklad naspamäť hudobné melódie (z modernej i vážnej hudby, dokonca aj z reklamnej hudby), vie počítať slovensky i anglicky, pozná značky áut (a v podstate všetky značky v obchidoch), má priestorovú pamäť (pamätá si miesta, ktoré sme navštívili), krásne intonuje... Posledne sme boli v obchode, znie muzika. A Marek mi na to: Nataša Bedingfield (napísal som ju dobre?:-)! Bola to ona, Marek spoznal jej pesničku:-):..

11. Dôraz na detail
Dieťa s podozrením na autizmus sa nehrá s autíčkom, ale prezerá si jeho kolesá alebo dvere. Na Vašom oblečení si všimne akurát tak obchodnú značku (logo). Takisto si zvykne prezerať a obracať prsty na rukách...U nášho Mareka tieto rysy boli, v zmenšenej miere stále pretrvávajú.

12. Ubližovanie druhým
V kolektíve sa dieťa nielenže nevie hrať, ale druhým deťom často bez zjavnej príčiny ubližuje. Štípe, ťahá za vlasy...Náš malý mal takéto obdobie, ale prestal ubližovať. Tento rys je nepríjemný najmä vtedy, keď je vaše dieťa na prvý pohľad zdravé. Čo za reči si potom občas vypočujete, aké nevychované dieťa máte a čo by ste s ním mali robiť!

13. Iné
Vo výpočte rysov by sa dalo pokračovať. Občas mávam pocit, že autizmus je „všetko“. Pamätám si, keď sa problémy s autizmom u Mareka začali – chválim sa raz doktorke: „Marek číta knižky! Marek sa rád kúpe! Marek už po sebe splachuje záchod!“ A odpoveď doktorky? „To všetko sú rysy, pán Bednár. Autistické rysy!“ Odpovedám v duchu: „Pani doktorka, autistami sme potom aj my dvaja, a s nami aj väčšina populácie...“

Autizmus môže naznačovať viacero spomenutých rysov, ale nemusí. Na druhej strane aj jeden autistický rys môže znamenať diagnózu...Bez ohľadu na rysy (na Marekovu počesť som pred rokom chcel vyliezť aj rysy s veľkým R v Tatrách – pre zlé počasie som sa však musel sto metrov pod vrcholom otočiť...symbolika naznačujúca, že sme s Marekom ešte nevyhrali?) som však po rokoch presvedčený, že najmä pri ľahšom autizme sa viacero rysov dá potlačiť – a tým sa tak dá výrazne zvýšiť kvalita života vášho dieťaťa v budúcnosti. „Pán Bednár, ale Marek ten rys potlačil svojou pamäťou!“ počúvam často od doktorov. Odpovedám v duchu: „Ale veď to je dobre, nie?