reklama

Chlapi sa nebozkávajú, chlapi si podávajú ruky?

„Oci, ako hovorí babina deduškovi, keď jej chce deduš prepnúť Šláger, aby mohol na inom programe pozerať Ligu majstrov?“ spýtal sa ma (zatiaľ) naposledy včera Marek. A strašne sa už dopredu tešil nielen na moju odpoveď, ale aj ďalšiu fabuláciu rozhovoru starých rodičov z mojej strany. Opretú o ich reálne emotívne debaty, ktoré Majo miluje a vždy mu vyčarujú úsmev na tvári. Najmä keď sú v ich rodnej, tvrdej „dubofčine“.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (8)

Jožko, a to jako ani nemóžem chvílu kukat ludovky? To mosíš furt fodbal kukat?“ hovorím Majkovi babičkinu potenciálnu repliku.

„Tati, a čo na to povie deduško babine?“

„Zuzka, a to jako si nemóžem ani fodbal kuknút? Šak to je Liga majstrou. Ty móžeš pesničky kukat furt, ale tento fodbal je ráz za čas!“

„A ako povie babina deduškovi?“

„Jožko, to mi nehovor ani ze srandy. Ja nebudem kukat jak sa za lobdu nahánajú. Pójdem radšej spat.“

„A ako povie deduš babine?“

„To se mnu ani hore nebudeš? To tu nemóžme spolu sedzet a vyprávat sa?“

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Ešte raz – nie, presne takto tie rozhovory neprebiehajú. Sú to moje výmysly „z hrdla“ (tak hovorí Barča aj rozprávkam ktoré si vymýšľam – „rozprávky z hrdla“). Pointa je v tvrdom nárečí (hoci naši tvrdo rozprávajú naozaj len v súkromí:). A musím tie repliky hovoriť ja. Jednoducho autistický stereotyp zo strany Maja. Pričom po každej replike začne mávať rukami a šepkať si pasáže z povedaného. Pozerajúc sa do stratena...

Témy rozhovor babičky s deduškom dokáže aj variovať. V talóne má ešte tak dve – tri najobľúbenejšie. Ako sa rozprávali na výlete v Tatrách, kedy deduš budil vnučky a vnukov na raňajky („šak nestihneme ten Kriván, čo tam na Vánoce dójdeme?“) a babina ich ešte chcela nechať, aby si pospali („nechaj dzeci ne si pospá, šak sú prázdniny“). Alebo o tom, ako deduš zablúdil, keď sme sa mali spolu všetci na jednej narodeninovej oslave v reštaurácii stretnúť...

SkryťVypnúť reklamu
reklama

„Ocinko, ako vtedy povedala babička deduškovi?“

„Jožko, šak čo si pozor nedával, dze odbočit. Kedy tam dójdeme, o pólnoci? Dzeci nás budú moset čakat!“

„A ako povedal deduško babičke?“

„Zuzka, šak si ma mohla lepšé naviguvat, teraz moc múdruješ. Ja nemosím šoféruvat, ket sceš ma vystrjédaj!“

Nezainteresovaný si možno povie, že to musí byť celkom sranda. Áno, môže to byť zábavné, raz. Dvakrát za deň. Ale keď ma (zaujímavé, že polovičku nie – na ňu má iné zbrane:) Majo takto tlačí desať a viackrát za deň, naozaj to je na Pezinok.

„Ááále, poslednýkrát. A už potom nie, sľubujem, ocinko,“ zvykne prosiť. A neskôr aj tlačiť. Že nemám sa s ním rozprávať týmto spôsobom a mám sa snažiť o normálny rozhovor? Veď sa aj snažím. A nie vždy sú témou takéto fabulácie. Bývajú aj iné. Keď sa pýta, v pohode aj cudzích ľudí: „A chlapi sa nebozkávajú, chlapi si podávajú ruky, že?“ (pričom hneď objekt rozhovoru objíme a bozká na líčko:-), respektíve: „A máš iphone 5?“ (a keď mu ho druhá strana podá, do pár minút ho dokáže preinštalovať:).

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Sme radi, že Majo rozpráva. Bezpochyby. Veľa autistov nerozpráva vôbec... A sú situácie, kedy komunikuje (takmer) normálne. Najmä v škole, kde sme ho spolu s učiteľkami a asistentkami naučili, že v triede sa musí slušne správať a (v rámci možností) kontrolovať. A on teda autority vonku rešpektuje, niekedy sa nám zdá, že viac ako nás doma. Najmä doma nám niekedy ale nervy dokáže šponovať až na prasknutie. Ale vždy doteraz sme to nejako s polovičkou zvládli. Aj preto, že keď už je toho naozaj „cez čiaru“, Majo akoby sám zatiahne ručnú brzdu a povie: „To som nebol ja, mrzí ma to. Už chcem byť dobrý.“

SkryťVypnúť reklamu
reklama

No neodpustili by ste mu, našej čistej duši? Najmä ak by ste dobre vedeli. Že „to“ naozaj nebol on?

Jozef Bednár

Jozef Bednár

Bloger 
  • Počet článkov:  774
  •  | 
  • Páči sa:  13x

Milovník života, rodiny, dobrých ľudí. Šťastný manžel a otec troch detí. Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéSpoločnosťDumky a úvahyVážnejšie dumky a úvahyAutizmusViera a jaMédiá a komunikáciaMoje malé postrehySpomienky na minulosťPríbehy zo životaAko si žijemeNa margoBežecký tragédPohodička

Prémioví blogeri

Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

87 článkov
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

752 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu