reklama

Matej Bel by sa dnes asi zbláznil

Ak by sa polyhistor Matej Bel dnes prebral z večného spánku, mal by to asi ťažšie ako za svojich čias. Pochopiť celý ten komplikovaný a bláznivý svet...Vtedy mu bolo byť polyhistorom! O svete sa veľa nevedelo, jednotlivé vedné odbory boli málo rozvinuté. Progres sa meral minimálne niekoľkými rokmi.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (3)

Dnes je situácia diametrálne odlišná, kolotoč vedomostí o svete, na ktorom sa vezieme, sa krúti čoraz rýchlejšie. Rozumieť viacerým vedným disciplínam naraz? Nechcem Mateja Bela či jeho geniálnych súputnikov z histórie podceňovať, ale nemali by pravdepodobne šancu. Ono pre nás, obyčajných smrteľníkov, je niekedy problémom sledovať hoc aj progres v bežnom živote. Nieto vo vedeckom. Podobný problém by asi kváril aj Mateja...Zoberme si taký mobil. Pred 10 rokmi vec nákladná, a to do váhy aj ceny. Plnila však spoľahlivo a bez nutných školení základnú funkciu, na ktorú telefón „vymyslel“ už pán Bell – a síce telefonicky sa dohovoriť s ľuďmi okolo nás...Rokmi sa mobil zmenšoval. A funkcie rozširovali. Teraz je problémom vôbec naštudovať, pochopiť a začať využívať celú škálu funkcií, ktoré mobil ponúka. Tak týždeň dozadu som si šiel kúpiť nový firemný mobil. Slečna nebezpečná svojím biznis postojom predať mi aj to, čo nepotrebujem, mi ponúkala prístroje s funkciami, o ktorých som ja laik, mobil využívajúci na telefonovanie a sms, hádam ani nepočul. Nakoniec ma zlomila (na Nokiu 6230 – ak sa dobre pamätám:-). Zatiaľ však využívam tento typ „len“ na telefonovanie, sms a niekoľko funkcií ako kalkulačku, budík...Obrazové správy? Hry? Mobilbanking? Pripojenie na internet cez mobil? Ďalšie a ďalšie funkcie? Nevylučujem, že nemôžu niektoré z nich pomôcť. Ale aby človek vôbec pochopil, na čo tieto funkcie mobil vlastne má, by deň musel mať raz toľko hodín ako má a človek zase talent minimálne Mateja Bela:-)...Alebo počítač/laptop. Bol som jeden na firmu kupovať koncom minulého roka. V predajni som sa tváril ako majster sveta, až do chvíle, kým som sa začítal do charakteristík jednotlivých typov značiek. Ničomu som nerozumel. Predavač hneď po prvých „amatérskych“ otázkach pochopil, že väčšinou skratky popisujúce jednotlivé laptopy sú pre mňa španielskou dedinou a že žiadny IT lumen nie som ani s prižmúrením jedného oka. Nakoniec som z ťažkej situácie vykorčuľoval tak, že som sa spojil s mojím IT priateľom (Mirko, zdravím Ťa:-), ktorý v telefonickej komunikácii s predavačom „vybral“ pre mňa vyhovujúci laptop. A pokračoval vo svojej bohumilej misii:-) aj po samotnej kúpe, a síce pri nastavovaní všetkých funkcií laptopu. Tu som teda absolútne nestíhal, a keďže ma Miro nejaký ten piatok pozná, ani ma k stíhaniu netlačil. Aj tak by moje otázky smerom k nemu boli z jeho strany vnímané asi tak že „Jožo, daj si pauzu, daj si svoju kávičku“:-)...Priznávam, že takto nechápem pri viacerých technických veciach. Napríklad na vojne som samopal síce dokázal rozkladať v rekordných časoch, avšak horšie to bývalo so skladaním. Pamätám takisto, ako sme dva roky dozadu kupovali s polovičkou do rodiny stacionárny bicykel. Keď sme „bicykel“ rozložený na časti priviezli v krabici domov a časti z krabice vysypali, neveril som vlastným očiam, že to čo vidím je bicykel v sume nie práve najlacnejšej. Nakoniec sme ho poskladali. Otvorene však priznám, že hlavným stratégom montovania bicykla bola moja drahá polovička:-)...Chcel by som aspoň chvíľku žiť v minulosti, bez technického pokroku. Pracovať ako radca na kráľovskom dvore. Chodiť na služobky z Trnavy do Žiliny na koňoch. Po ceste sa stravovať v hostincoch. Posielať namiesto emailov holuby:-). V čase voľna diškurovať s Matejom a ďalšími polyhistormi:-). Vyberať šašov na kráľovský dvor. Chodiť spávať so sliepkami (nemyslím kráľovné:-)...Ale ktovie. Možno by som sa naopak zbláznil ja v minulosti.A Matej Bel by naopak bol polyhistorom možno aj dnes. S prstom v nose...

Jozef Bednár

Jozef Bednár

Bloger 
  • Počet článkov:  774
  •  | 
  • Páči sa:  14x

Milovník života, rodiny, dobrých ľudí. Šťastný manžel a otec troch detí. Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéSpoločnosťDumky a úvahyVážnejšie dumky a úvahyAutizmusViera a jaMédiá a komunikáciaMoje malé postrehySpomienky na minulosťPríbehy zo životaAko si žijemeNa margoBežecký tragédPohodička

Prémioví blogeri

Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

75 článkov
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

88 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu