reklama

Plus alebo mínus pre nový denník?

O nové mediálne projekty na našom malom slovenskom trhu nie je núdza. Od roku 1990, ako sa na slovenskom trhu začala tvrdá konkurenčná súťaž, sme ich mohli zaznamenať neúrekom. Viaceré skončili krachom, iba niekoľko z nich sa ujalo. Keďže z nových titulov ma najviac zaujímajú celoštátne denníky, v poslednom období som zbystril pozornosť pri informácii o prípravách na vydávanie nového denníka. Jeho spustenie chystá vydavateľstvo 7 plus. Je však na trhu denníkov ešte miesto?

Písmo: A- | A+
Diskusia  (9)

Vývoj v oblasti celoštátnych denníkov na Slovensku je od roku 1990 príkladom postupnej štandardizácie celého trhu. V deväťdesiatych rokoch bol segment denníkov typický výskytom mnohých viac-menej straníckych titulov. Týkalo sa to najmä novovzniknutých denníkov, ktoré sa svojou náklonnosťou k politickým stranám nijako netajili (a ich vznik bol priamo nimi vyvolaný a koordinovaný, vrátane neskoršieho vydávania a smerovania). Na Slovensku sme tak mohli zaregistrovať denníky ako Verejnosť, Nový Slovák, Koridor, Denný Telegraf, Republika, Nový deň. Väčšina spomenutých titulov ale (chvalabohu) nemala dlhú životnosť, a ako atypické elementy na trhu postupne odišli na mediálne smetisko dejín.Z klasických denníkov (aj keď stranícka náklonnosť sa dala nájsť aj v nich) sa v prvej polovici deväťdesiatych rokov minulého storočia na trhu prezentovali stálice Pravda, Práca a Smena. Z denníka Demokratickej strany Čas sa po nepochybne presnej analýze trhu stal bulvárny denník Nový čas, zo začiatku medzi pospolitým ľuďom známy najmä sporo odetou dievčinou na piatej strane novín.Od roku 1993 sa na trhu úspešne etabloval denník Sme (Smena zanikla v roku 1995), svoj oprávnený priestor si počas deväťdesiatych rokov úspešne hľadali (každý medzi špecifickou cieľovou skupinou) aj Hospodárske noviny, Šport a maďarský denník Uj Szó (ktorý neskôr zakotvil vo vydavateľskej skupine Petit Press vydávajúcej aj Sme).Osobitným titulom na trhu denníkov bola Národná Obroda, ktorá po novembri 1989 začala opätovne vychádzať, určite s ambíciou stať sa vedúcim mienkotvorným denníkom medzi tlačovými médiami. Žiaľbohu, ako vládny denník mala od začiatku rovnaké obmedzenia ako spomínané stranícke tituly, a napriek nepochybne kvalitnému novinárskemu obsadeniu postupne strácala svoj trhový priestor. Keďže následne nepomohla ani zmena majiteľa (po ktorej sa napriek deklarovanému príklonu k nezávislému denníku stala Národná Obroda takisto skôr denníkom politickej strany – v tomto prípade ANO), jediným logickým koncom bola jej mediálna smrť. Nevydaril sa ani pokus o zmŕtvychvstanie v podobe denníka 24hod., zaniknuvšieho po krátkej anabáze pred niekoľkými mesiacmi.Napriek ešte niekoľkým anomáliám typu vznik Hospodárskeho denníka či pokus o oživenie Smeny pod názvom Nová Smena mladých sa slovenský mediálny trh s denníkmi postupne čistil. A v podstate odkopíroval dianie na českom mediálnom trhu. Svoje miesto si na ňom našiel či upevnil skôr ľavicový denník Pravda (v Čechách Právo), skôr pravicové Sme (v Čechách Mladá Fronta Dnes a aj Lidové noviny – obidva denníky však patria pod jedno vydavateľstvo), bulvárny Nový Čas (v Čechách Blesk). Špecifické cieľové skupiny úspešne oslovujú denníky Šport (v Čechách Sport), Hospodárske noviny (v Čechách Hospodářske noviny) a denník Uj Szó. Ostatné denníky na obidvoch trhoch (u nás napríklad Roľnícke noviny, v Čechách Zemědelské noviny) majú skôr marginálny význam a na trhu iba prežívajú. V tomto výpočte som nemenoval regionálnu sieť titulov, ktorá má však denníkový charakter iba v Čechách (Denníky Bohemia). Na Slovensku vydáva sieť Petit Press iba regionálne týždenníky (čo je však vzhľadom na polovičnú veľkosť trhu oproti Čechom logické).Podčiarknuté, sčítané - vyzerá to tak, že celoštátnych denníkov je na trhu tak akurát. Pokiaľ ide o predaný náklad a čítanosť, vládne im bulvárny Nový Čas. Je na trhu priestor pre nový bulvárny titul? Beriem, vo vydavateľstve 7 Plus dní si správne vypočítali, že ak vôbec uvažovať o novom denníku, potom by to mal byť denník bulvárny. Možno ešte viac bulvárny v porovnaní s konkurenciou. Ešte viac pritlačiť na bulvárne témy, a pretiahnuť čitateľov. Jednoduché? Na jazyk sa tlačí viacero ale...Konkurovať bulvárnemu denníku sa na Slovensku i v Čechách snažilo viacero vydavateľských domov. Pamätáte ešte na Trhák? Či na posledný bulvárny pokus v podobe denníka 24hodín? Obrazne povedané obidva denníky skončili už na štarte. Tým, že podcenili investičnú náročnosť celého projektu. Podobne skončili aj doterajšie pokusy v Čechách ísť proti Blesku. Napríklad bulvárny denník Super...Momentálne sú v Čechách ak sa nemýlim v ringu dva nové bulvárne denníky, ale Blesk je zatiaľ v pohode a zdá sa, že o bulvárnu korunu ho konkurenti ani teraz nepripravia.Držím ambicióznemu projektu vydavateľstva 7 Plus palce. Mediálnymi vetrami ošľahaní slovenskí majitelia vydavateľstva určite kalkulovali pri príprave projektu so všetkými nástrahami a rizikami. Koniec – koncov, začiatkom deväťdesiatych rokov, keď prichádzali s projektom týždenníka Plus 7 dní, možno tiež nikto ani vo sne netušil, že o desať – pätnásť rokov bude onen časopis kraľovať mediálnemu trhu práve medzi týždenníkmi. A stalo sa. Pluska kraľuje. Ale...Pluska dokonale využila istú stagnáciu konkurenčných týždenníkov po zmene režimu v prvej polovici deväťdesiatych rokov. Na trhu denníkov je však momentálne situácia diametrálne odlišná a trhové prostredie veľmi tvrdé. Podobný úspech ako s Pluskou sa tak ľahko a rýchlo nemusí podariť.Vydavateľstvu 7 Plus nezostáva nič iné, len mať dostatok trpezlivosti a najmä peňazí. Ak sa z denníka vydavateľstva 7 Plus nemá stať mínusová investícia, nič iné im ani nezostáva...Mimochodom, ak by som mal vydavateľstvo ja (minimálne za sebou:-), asi by som sa pokúsil pripraviť a obhájiť skôr projekt na nový týždenník. Výrazne mi na trhu chýba (a myslím, že reálny dopyt tu po nej aj existuje) slovenská obdoba Reflexu. A takisto športový týždenník...

Jozef Bednár

Jozef Bednár

Bloger 
  • Počet článkov:  774
  •  | 
  • Páči sa:  14x

Milovník života, rodiny, dobrých ľudí. Šťastný manžel a otec troch detí. Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéSpoločnosťDumky a úvahyVážnejšie dumky a úvahyAutizmusViera a jaMédiá a komunikáciaMoje malé postrehySpomienky na minulosťPríbehy zo životaAko si žijemeNa margoBežecký tragédPohodička

Prémioví blogeri

Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

88 článkov
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

754 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu