reklama

Na čo sú nám tituly?

Moji starí rodičia nemali žiadne akademické tituly. Vychodili iba ľudové školy, napriek tomu ale disponovali po celý život zdravým sedliackym rozumom. Bez filipa by toho totiž veru veľa nenagazdovali. Na druhej strane – poznám ľudí, ktorí majú (preháňam) desať akademických titulov pred menom a za menom a na každom kroku vyzdvihujú svoje ego. Myslia si, že tie ich tituly posadia na zadok každého človeka, s ktorým sa stretnú. Život ich však naučí, že neexistuje žiadna priama úmera medzi titulom a bohato prežitým životom.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (24)

Otázka, na čo sú ľuďom tituly, mi napadla paradoxne na ceste na štúdium, do Slovenskej národnej knižnice v Martine. V tú sobotu doobeda som namiesto rodiny uprednostnil sedenie na zadku nad prameňmi, keďže mi už načim dokončiť doktorandskú prácu. Celú cestu skoro ráno do metropoly Turca mi však ten predo mnou na dosah visiaci titul vŕtal hlavou. Vyčítal som si, že kvôli nemu som nechal doma rodinu, pričom prebúdzajúce sa slnko a lesy medzi Martinom a Žilinou priam vyzývali do prírody. Stojí ten titul za to? Netajím, že si, hoc už iba len na externej báze, predlžujem svoju študentskú anabázu na mojej alma mater nie kvôli láske k titulom, ale pre snahu stále čoraz viac vedieť. Súhlasím totiž s názorom, že do života je najlepšie stále primiešavať tak za hrsť praxe, ako aj za lyžičku teórie. A obidve neprestajne miešať. Tu platí takzvané hubárske pravidlo: Nestačí poznať huby. Ale najmä treba vedieť, v ktorom lese a za akého počasia aké huby rastú. Štúdium ešte nikoho nezabilo. Ale ani z nikoho samé o sebe neurobilo múdrejšieho človeka. Ak je v hlave prázdno, titul nič nedokreslí. Poznám a vážim si jedného človeka z reklamnej brandže, ktorý nemá ani maturitu. V Čechách však patrí k vysoko uznávaným odborníkom. Pred pár rokmi som zase do jednej firmy k sebe na oddelenie zobral dievčinu bez výšky, ktorá však teraz po rokoch siaha až do výšin vo svojej profesii na Slovensku a nikoho pritom nezaujíma, že za ňou nie je žiaden titul.Moji rodičia takisto tituly nemajú. Bola vtedy iná doba, veľa detí po II. svetovej vojne rodičia na výšky nedali. Pretože nebolo peňazí nazvyš pre deti na štúdium. Často oveľa dôležitejšie bolo zabezpečiť, aby niekto aj doma zostal, a nielen "po svete" chodil a študoval. Zo strany mojej maminy sa tak na univerzitu dostala len stredná sestra, najstaršia a najmladšia (moja mamina) zostali po maturite doma. Ocino takisto. Ale že by im absencia titulu bola príťažou v ich profesijnej (a najmä ľudskej) realizácii, nemôžem povedať. Skôr sa mi niekedy zdá, že bez neho pracovali na sebe oveľa tvrdšie, aby sa v živote uplatnili. Úspešne...Úspešné absolvovanie vysokej školy predstavuje v tejto dobe lístok do lepšieho vagónu. Nezaručuje ale, že sa od vagóna neodpojí lokomotíva. Žiaden titul by nemal byť cieľom, ale cestou. Cestou k plnšiemu životu. Úplne najlepšou univerzitou je však sám život. Bez titulov dáva často také lekcie, ktoré si pamätáme až do konca života. A z ktorých sa môžeme učiť. Pamätajúc na starú Nietzscheho pravdu: Čo nás nezabije, to nás posilní!

Jozef Bednár

Jozef Bednár

Bloger 
  • Počet článkov:  774
  •  | 
  • Páči sa:  14x

Milovník života, rodiny, dobrých ľudí. Šťastný manžel a otec troch detí. Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéSpoločnosťDumky a úvahyVážnejšie dumky a úvahyAutizmusViera a jaMédiá a komunikáciaMoje malé postrehySpomienky na minulosťPríbehy zo životaAko si žijemeNa margoBežecký tragédPohodička

Prémioví blogeri

Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Monika Nagyova

Monika Nagyova

296 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

88 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

24 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu